Eiwitten en sporten: de ins en outs

Tegenwoordig hoor je er steeds meer over. Eiwitten, proteïnen, poedertjes, kwark met proteïnen en kant-en-klare eiwit shakes. Maar wat is nu eigenlijk het nut van eiwitten en wanneer kun je ze het beste innemen? Het enige wat we over het algemeen weten, is dat het “goed voor je is”. Een veelgestelde vraag is dan ook; eiwitten en sporten, hoe zit dat nou eigenlijk? Wij zetten de belangrijkste punten voor je op een rij.

Wat zijn eiwitten en waarom zijn ze belangrijk bij het sporten?
Om maar bij het begin te beginnen, vertellen we eerst kort wat eiwitten zijn. Heel simpel gezegd: eiwitten zijn voedingsstoffen voor je lichaam! Ze zijn de bouwstenen voor de opbouw, het onderhoud en het herstel van weefsels. Denk hierbij aan je spieren, pezen, huid en organen. Dagelijks heeft je lichaam nieuwe bouwstenen nodig en als je sport dan belast je je spieren nog eens extra. Hierdoor ontstaan er minuscule beschadigingen in de spiervezels. Dit kun je herstellen met aminozuren en deze aminozuren worden gehaald uit…je raad het al…eiwitten! En dan zorgen ze ook nog eens voor meer energie en bevorderen ze de groei van spierweefsels. Erg belangrijk dus als je (intensief) sport!

Hoeveel eiwitten heb ik nodig en wanneer kan ik ze het beste innemen?

Uit onderzoek blijkt dat de totale eiwitinname per dag belangrijker is dan de timing. Wel zijn je spieren na een training gevoeliger voor opname van aminozuren, spiergroei en herstel.

Hoeveel eiwitten je per dag precies nodig hebt, hangt af van verschillende factoren. Een inname van 20 tot 40 gram eiwit na een training is voldoende. Gemiddeld heb je 0,8 gram tot 1,3 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig per dag. Ben je al wat ouder (65+) dan is een hogere eiwitinname nodig, namelijk 1,2 in plaats van 0,8 gram.

Wanneer je (intensief) sport gaat je eiwitbehoefte omhoog. Dit kan voor duursporters zo’n 1,2 – 1,7 gram eiwit zijn en bij krachttraining zelfs 1,8 – 2,4 gram eiwit. Naast het activiteitsniveau is ook het doel (bijv. afvallen of spiermassa opbouwen) van belang. Let wel op dat je niet teveel eiwitten binnenkrijgt, want een inname van 3,5 gram per kilogram lichaamsgewicht kan giftig zijn. Bereken met deze tool zelf gemakkelijk hoeveel eiwitten jij per dag nodig hebt.

Verdeel je eiwitinname over meerdere keren op de dag en houdt daarbij een inname van 20gram eiwit aan. Het is wetenschappelijk aangetoond dat 20 gram eiwit de optimale hoeveelheid is per maaltijd.

Sporten en hydrateren. Drink Vievė!
Naast eiwitten is goede hydratatie erg belangrijk bij het sporten. Vooral bij activiteiten die uitputtend zijn en waarbij je veel transpireert. Ga je naar de sportschool om je spieren te versterken of om met gewichten te werken, dan zal je misschien minder vocht verliezen, maar hydrateren is altijd belangrijk en de kans op uitdroging is dan minder.

Met Vievė Protein Water bieden wij de perfecte combinatie. Vocht aanvullen en tegelijk je eiwitten aanvullen want Vievė is op waterbasis. Een smakelijke manier om van je eiwitinname te genieten en je vochtbalans op peil te houden. 20 gram eiwit in één flesje dat gemakkelijk mee te nemen is en verkrijgbaar in verschillende verfrissende smaken.

Meer weten over Vievė, eiwitten en sporten? Neem gerust contact met ons op.

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.